النتائج 1 إلى 2 من 2
الموضوع:

اسباب غرق السفن

الزوار من محركات البحث: 4 المشاهدات : 298 الردود: 1
جميع روابطنا، مشاركاتنا، صورنا متاحة للزوار دون الحاجة إلى التسجيل ، الابلاغ عن انتهاك - Report a violation
  1. #1
    احساس شاعر
    تاريخ التسجيل: July-2014
    الدولة: بغداد الحبيبة
    الجنس: ذكر
    المشاركات: 61,724 المواضيع: 17,447
    صوتيات: 2 سوالف عراقية: 3
    التقييم: 88602
    مزاجي: متقلب جدا
    المهنة: كرايب الريس
    أكلتي المفضلة: الباجه
    موبايلي: نوت ٢٠
    آخر نشاط: منذ 3 يوم
    الاتصال: إرسال رسالة عبر ICQ إلى فقار الكرخي
    مقالات المدونة: 17

    Smileys Afraid 058568 اسباب غرق السفن

    السفينة ممكن تغرق بطريقتين :

    الأول: إنها تغرق بطريقة عمودية....

    يعنى من غير ما تنقلب
    و ده من اسبابه:

    1- دخول المياه داخل السفينة بعد إصطدامها بسفينة أخرى أو بجبل جليدى مثلا
    بعد الإصطدام المياه التى تدخل السفينة تؤدى إلى زيادة وزنها weight عن قوة دفع المياهBouyancy و بالتالي تغرق
    مثل ما حصل مع تايتانيك....تايتانيك لم تنقلب
    صحيح مالت كثير بس ما إتقلبت 180 درجة .



    2- دخول المياه داخل السفينة بسبب فتحة فى خزان tank متهالك
    بيكون سبب دخول مياه إن فيه عنبر او تانك قديم مليئ بالصدى بينهار و يسمح بدخول المياه .

    3- المياه الناتجة عن عملية الإطفاء
    عادة ما بيكونش الحريق هوا السبب المباشر لعملية الغرق...بالعكس ممكن المركب تتحرق عن آخرها و برضه تفضل عايمة (إلا لو كانت خشب).
    لو مياه الإطفاء زادت عن حدها و كانت المياه دى متوزعة بإنتظام على جانبى السفينة...يبقى المركب ممكن تغرق .

    4- فقد المحرك الرئيسى
    أحيانا ممكن يكون ده سبب من اسباب غرق المركب بطريقة غير مباشرة
    لأن المركب من غير المحرك بتبقى من غير أى تحكم و الموج يوديها و يجيبها زى ما هو عايز...و بالتالى ممكن تخبط فى حاجة و تغرق.

    5- إنهيار جسم السفينة
    جسم السفينة ممكن ينهار نتيجة سؤ تحميل البضاعة أو نتيجة تهالك جسم السفينة أو نتيجة دخول المياه و زيادة الأحمال على جسم المركب .






    ثانيا: إنقلاب المركب...


    و هذا بيحصل عادة نتيجة فقد فى إتزان المركب أو بسبب موجة عالية قوية (بالنسبة للمراكب الصغيرة) نتيجة:

    1-دخول المياه داخل السفينة بعد إصطدامها بسفينة أخرى أو بجبل جليدى مثلا
    لو المياه إتجمعت فى ناحية واحدة...يبقى ممكن المركب تفقد إتزانها .

    2- دخول المياه داخل السفينة بسبب فتحة فى خزان tank متهالك
    نفس الكلام برضه...لو المياه إتجمعت فى ناحية واحدة...يبقى ممكن المركب تفقد إتزانها

    3- المياه الناتجة عن عملية الإطفاء:
    و هذه الحالة المشهورة خاصة فى سفن الركاب..لأنها ما بيكونش فيها فراغ يسمح بتوزيع المياه بإنتظام على جانبى السفينة...فتبفقد إتزانها

    زى الحادثة الشهيرة للباخرة نورماندى .



    4- إنتقال البضاعة من جانب لآخر Shifting of cargo
    لو البضاعة إنتقلت من جانب لآخر نتيجة عدم إحكام ربطها ممكن هذا يخل بإتزان السفينة لدرجة إنه ممكن يقلبها (بالإشتراك مع الأمواج) .

    5- إنتقال جميع الركاب من جانب لآخر فى نفس الوقت
    فى سفن الركاب لو إنتقل جميع الركاب فى نفس الوقت إلى الجانب الآخر...فهذا بيسبب عزم moment قد يؤدى إلى إنقلاب السفينة
    و هذه بتحصل عادة لما يكون فيه حادثة أصلا و تبدأ السفينة تميل من ناحية معينة....فالركاب من خوفهم بيجروا كلهم للجانب الآخر..فبتكون النتيجة إن المركب تنقلب من الناحية اللى جروا عليها .

    6- عنبر بضاعة مفتوح نتيجة عدم إحكام غلقه
    حصل بالفعل إن فيه مراكب غرقت بسبب إن غطاء فتحة العنبر hatch cover كان غير محكم الغلق
    فبالتالي فى وقت العاصفة إنفتح و أدى إلى دخول المياه إلى العنبر و إلى إنقلاب السفينة .



    ويجب أن نؤكد على أن فقد إتزان السفينة لايعنى بالضرورة غرقها...ممكن تفقد إتزانها لكن لا تغرق

  2. #2
    من المشرفين القدامى
    بياض الثلج
    تاريخ التسجيل: September-2016
    الدولة: ❤ In his heart ❤
    الجنس: أنثى
    المشاركات: 17,457 المواضيع: 7,913
    صوتيات: 7 سوالف عراقية: 0
    التقييم: 9612
    مزاجي: ماشي الحال
    المهنة: موظفة
    أكلتي المفضلة: تشريب احمر
    موبايلي: نوكيا5
    آخر نشاط: 23/May/2020
    شكرا لك.

تم تطوير موقع درر العراق بواسطة Samer

قوانين المنتديات العامة

Google+

متصفح Chrome هو الأفضل لتصفح الانترنت في الجوال