الفخاريات الايرانية التاريخ: 2014-08-13 14:44:00
جرة فخارية يعود تاريخها الى الألفية الرابعة قبل الميلاد (المتحف الوطني الايراني)
جرة فخارية يعود تاريخها الى الألفية الرابعة قبل الميلاد (المتحف الوطني الايراني)
جرة فخارية يعود تاريخها الى الألفية الرابعة قبل الميلاد (المتحف الوطني الايراني)
جرة فخارية يعود تاريخها الى الألفية الرابعة قبل الميلاد (المتحف الوطني الايراني)
جرة فخارية يعود تاريخها الى الألفية الرابعة قبل الميلاد (المتحف الوطني الايراني)
جرة فخارية يعود تاريخها الى الألفية الرابعة قبل الميلاد (المتحف الوطني الايراني)
جرة فخارية يعود تاريخها الى الألفية الرابعة قبل الميلاد (المتحف الوطني الايراني)
جرة فخارية يعود تاريخها الى الألفية الرابعة قبل الميلاد (المتحف الوطني الايراني)
جرة فخارية يعود تاريخها الى الألفية الرابعة قبل الميلاد (المتحف الوطني الايراني)
جرة فخارية يعود تاريخها الى الألفية الرابعة قبل الميلاد (المتحف الوطني الايراني)
جرة فخارية يعود تاريخها الى الألفية الرابعة قبل الميلاد (المتحف الوطني الايراني)
جرة فخارية يعود تاريخها الى الألفية الرابعة قبل الميلاد (المتحف الوطني الايراني)
جرة فخارية يعود تاريخها الى الألفية الرابعة قبل الميلاد (المتحف الوطني الايراني)-
رسوم لوجوه شخصيات مشهورة عالميا ومحليا مُعلقة على جدران مرسم الفنان التشكيلي المصري محمد قطب الذي يستخدم وسائل مختلفة في إنجاز أعماله الفنية .. مسامير وبراغي ودبابيس ملونة. وأنجز قطب معظم أعماله الفنية باستخدام أدوات الفنانين التقليدية لكنه استبدل منذ نحو عامين الفُرشاة بالمطرقة والمفكات والألوان بالمسامير والبراغي والدبابيس. وتحول قطب إلى استخدام المسامير والبراغي بعد أن شاهد بورتريه لملك مصر الراحل فاروق مرسوما بالمسامير ومعلقا في بيت عمه. وقضى بعدها محمد قطب فترة من الزمن لاكتساب تلك المهارة.وقال الفنان المصري “فكرة المسامير هي موجودة في أوروبا لكنها مش منتشرة قوي. فبدأت إن أنا أعمل حاجة زي جديدة. كنت يمكن بارسم من الأول بورترية عادي بألوان وفُرش وحاجات زي كده وسكينة. لكن حاولت أعمل حاجة مختلفة شوية. اختلال حتى في نوعية الرسم..في شكل اللوحات اللي بأعملها مش مسألة إن أنا بأرسم بمسامير وخلاص يعني. بدأت إن أنا أعمل شخصيات زي أم كلثوم ..غاندي ..جيفارا ..شخصيات أنا…(لاعب الكرة محمد) أبو تريكة ممكن جديد (المطرب) محمد منير. حاجة موجودة جديدة صعبة في نفس الوقت لكنها مش منتشرة”ومعظم المسامير التي يستخدمها قطب في أعماله من نوعية خاصة لا تصدأ ويستوردها من ألمانيا ولا توجد في مصر بشكل دائم.
كما أنه يستخدم خيوط حرير مستوردة من الخارج ولا تتوفر بشكل منتظم في الأسواق بمصر ودبابيس رسم ملونة مصنوعة من البلاستيك.ويرسم قطب وفقا لنوعية المواد بحيث يستخدم القلم الرصاص أولا أو يستخدم برامج كمبيوتر خاصة.وقال لتلفزيون رويترز “طريقة اللوحات بالمسامير بابتديها. فيه لوحات زي أبو تريكة .. أو مش أبو تريكة. زي اللوحات اللي بتتعمل بالدبابيس بيبقى الشغل بتاعها محتاج كمبيوتر أكثر وبرامج أكثر عشان هي محتاجة شغل هندسي أكثر ما هي ارتجالية بفن انت بتعمل بايدك أو حاجة زي كده يعني. فيه نوعيات ثانية اللي هي بالمسامير والخيوط دي عامة بتبقى عملية الرسم بتاعها زي الاستنسل اللي هو بيترسم العادي بالجرافيتي وبعدين بيطبق على اللوحة وبيترسم عادي بالمسامير.”وأكبر عدد من المسامير التي استخدمها قطب في رسم لوحة كانت لرسم لوحة للاعب الكرة المصري محمد أبو تريكة استخدام فيها سبعة آلاف مسمار. لكن الفنان المصري طموحه أكبر من ذلك بكثير. فقد قال “أنا مش مسألة الرسم بأعمل لوحات أو باشارك في معرض إن أنا أرسم لوحة وخلاص يعني بالمسامير أو أيا كانت اللوحة أو أيا كان هدفها أو فكرها عموما يعني. لكن أنا باعمل ده عشان أوصل لهدف أكبر من ده. مش مسألة مشاركات يعني. مشاركات عشان المعرفة في المعارض يعني أو تعريف بفني. لكن أنا طموحاتي الكبيرة إن أنا عايز أشارك في موسوعة جينيس. فيه لوحة في موسوعة جينيس للأرقام القياسية مُسجلة باسم فنان ألباني بخمسمئة ألف مسمار. أنا عاوز أعمل لوحة بسبعمئة ألف مسمار أو مليون. لكن هي المشكلة اللي أنا بأطلبها أو محتاجها جدارية كبيرة لبانوراما أكتوبر..حاجة للجيش أعملها. بس محتاج المساعدة فيها وأنا اقدر أعملها لموسوعة جينيس.”وحتى الآن لا تتاح أعمال قطب للبيع للجمهور. ويقول الفنان إنه لا يعتزم فتح معرض لبيعها في المستقبل القريب.
المصدر
http://www.alsharqiya.com/news/?p=197469