جاك-لوي دايفد // تتويج نابليون
Jacques-Louis David // The Coronation of Napoleon
يمكنك الضغط على الصوره لمشاهدتها بدقه أكبر // You can click on the photo to see more closely
جاك-لوي دايفد "30 آب 1748 - 29 كانون الأوّل 1825" و هو فنّان فرنسي ذو تأثير كبير في المدرسة النيوكلاسيكيّة، و كان يعتبر الفنّان الأبرز في تلك الحقبة. و في ثمانينات القرن الثامن عشر "1780" أحدثت ذهنيّته في الرسم تغييرا إبتعد عن عبث مدرسة الروكوكو بإتّجاه شدّة و تقشّف المدرسة الكلاسيكيّة، رافعا بذلك المشاعر المتوافقة مع المناخ الذهني في السنوات الأخيرة من العصر القديم.
و قد أصبح دايفد فيما بعد مناصرا نشطا للثورة الفرنسيّة و صديق لماكسميليان روبسبيير "1758-1794"، و قد كان بشكل واضح الحاكم المطلق للفن في ظل الجمهوريّة الفرنسيّة. و قد تمّ سجنه بعد سقوط روبسبيير، و لكنّه وضع نفسه في خدمة نظام لاحق بعد إطلاق سراحه ، هو نظام نابليون الأوّل. و في هذا الوقت كان قد طوّر طرازه الإمبراطوري، و الملاحظ من خلال إستعماله للألوان الفينيسيّة الدافئة. و كان لدايفد عدد كبير من الطلبة، ممّا جعله الأقوى تأثيرا على الفن الفرنسي في مطلع القرن التاسع عشر، فن القاعات الأكاديمي.
تتويج نابليون و هي لوحة أنجزها الفنّان جاك-لوي دايفد عام 1807، و هو الرسّام الرسمي لنابليون. و للوحة أبعاد مهيبة، فهي حوالي 10 أمتار عرضا و تقريبا 6 أمتار إرتفاعا. و قد تمّت مراسيم التتويج في كاتدرائيّة نوتردام "سيّدتنا العذراء" في باريس، و هي طريقة إتخذها نابليون ليوضّح بأنّه إبن الثورة.
تاريخ العمل:
و قد أمر نابليون بتنفيذ العمل شفهيّا في أيلول من عام 1804 و العنوان الرسمي لها هو تكريس الإمبراطور نابليون الأوّل و تتويج الإمبراطورة جوزفين في كاتدرائيّة نوتردام في باريس في الثاني من تشرين الأوّل عام 1804. و قد بدأ جاك-لوي دايفد العمل في 21 تشرين الأوّل عام 1805 في الكنيسة السابقة لكليّة كلوني، قرب السوربون، و التي أضحت كمشغل له. و قد ساعده في العمل تلميذه جورج روجيه، و قد وضع لمساته الأخيرة في تشرين الثاني من عام 1807. و في الفترة ما بين 7 شباط و 21 آذار عام 1808، تمّ عرض العمل في بهو عرض اللوحات السنوي عام 1810، و قد تقدّم العمل لنيل الجائزة التي تنح كل عشر سنوات. و قد بقي العمل ملكا لدايفد حتّى عام 1819، عندما تمّ نقل اللوحة إلى المتحف الملكي، حيث تمّ حفظها في المخازن حتّى عام 1837. و من ثمّ، تمّ نصبها في الغرفة المقدّسة للمتحف المقام في قصر فرساي التاريخي بأوامر الملك لويس-فيليب. في عام 1889، تمّ نقل اللوحة من فرساي إلى اللوفر و تم تعويضها هناك بنسخة طبق الأصل وبالحجم نفسه و قد بدأ هذه النسخة دايفد نفسه عام 1808 و أنهاها في منفاه في بروكسل.
تأليف اللوحة:
المشهد مرتّب حول ستّة محاور، و تتضمّن قواعد المدرسة النيوكلاسيكيّة. أحد المحاور هو ذلك المار من خلال الصليب و له توجّه عمودي. كل العيون تتّجه ناحية نابليون ، و الذي يمثّل مركز المشهد. فيما يمتد خط قطري من البابا بإتّجاه الإمبراطور
///////////////////////////
Jacques-Louis David (French pronunciation: [ʒak lwi david]) (30 August 1748 – 29 December 1825) was a highly influential French painter in the Neoclassical style, considered to be the preeminent painter of the era. In the 1780s his cerebral brand of history painting marked a change in taste away from Rococo frivolity toward a classical austerity and severity, heightened feeling chiming with the moral climate of the final years of the Ancien Régime.
David later became an active supporter of the French Revolution and friend of Maximilien Robespierre (1758–1794), and was effectively a dictator of the arts under the French Republic. Imprisoned after Robespierre's fall from power, he aligned himself with yet another political regime upon his release, that of Napoleon I. It was at this time that he developed his Empire style, notable for its use of warm Venetian colours. David had a huge number of pupils, making him the strongest influence in French art of the early 19th century, especially academic Salon painting.
The Coronation of Napoleon (French: Le Sacre de Napoléon) is a painting completed in 1807 by Jacques-Louis David, the official painter of Napoleon. The painting has imposing dimensions, as it is almost ten metres wide by approximately six metres tall. The crowning and the coronation took place at Notre-Dame de Paris, a way for Napoleon to make it clear that he was a son of the Revolution.
History of the work
The work was commissioned by Napoleon orally in September 1804 and its official title is Consecration of the Emperor Napoleon I and Coronation of the Empress Josephine in the Cathedral of Notre-Dame de Paris on 2 December 1804. Jacques-Louis David started work on 21 December 1805 in the former chapel of the College of Cluny, near the Sorbonne, which served as a workshop. Assisted by his student Georges Rouget, he put the finishing touches in November 1807. From 7 February to 21 March 1808, the work was exhibited at the Salon annual painting display in 1810, and it was presented to the decennial prize competition. The painting remained the property of David until 1819, when it was transferred to the Royal Museums, where it was stored in the reserves until 1837. Then, it was installed in the Chamber Sacre of the museum of the historical Palace of Versailles on the orders of King Louis-Philippe. In 1889, the painting was transferred to the Louvre from Versailles and replaced there with a full-size replica - this replica had been begun by David himself in 1808 and completed during his exile in Brussels.
Composition:
The composition is organised around several axes, and incorporates the rules of neoclassicism. One axis is that which passes through the cross and has a vertical orientation. All eyes are turned towards Napoleon, who is the center of the composition. A diagonal line runs from the pope to the empress.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Coronation_of_Napoleon