هيبوليت ديلاروشيه / اللوحة الكبيرة 27 مترا
Hippolyte Delaroche / the great picture 27 metres
هيبوليت ديلاروشيه "17 تمّوز 1797-4 تشرين الثاني 1856" و المعروف بشكل واسع بإسم بول ديلاروشيه، و هو فنّان فرنسي مولود في باريس. و قد ديلاروشيه في أسرة ثريّة و قد تدرّب على يد أنطوان-جان، بارون كروس، و الذي رسم فيما بعد قصص بالحجم الطبيعي و كان له العديد من التلاميذ.
النصف دائرة
في العام 1837 تلقّى الفنّان التفويض برسم اللوحة الكبيرة، 27 مترا طولا، في النصف دائرة التابعة لمسرح الجوائز في أكاديميّة الفنون الجميلة. و قد جاء القرار من المهندس المعماري للمدرسة، فليكس دوبان. و اللوحة تمثّل 75 شخصيّة من كبار الفنّانين من كل العصور، في محاورات، و هم مجتمعين في مجموعات على جانبي المركز المرتفع من درج من الرخام الأبيض، و الذي يعتلي قمّته ثلاثة عروش تجلس عليها مخلوقات تمثّل مجمّع الآلهة: المعماري فيدياس، النحّات إكتينوس و الرسّام أبيليس، لتعبّر عن وحدة الفنون الثلاثة.
و لإدخال العنصر الإنثوي في هذا التركيب الواسع أدخل الفنّان الجان أو إلهات الإلهام، اللاتي يعبّرن أو يحكمن الفنون، متكئات على درابزين الدرج، ممثّلات بشخصيات نسائيّة مثاليّة. و قد تمّ تنفيذ اللوحة مباشرة على الجدار، و بالألوان الزيتيّة. و قد أنجز ديلاروشيه العمل عام 1841، و لكنّها أتلفت بشكل جسيم في حريق عام 1855. و قد شرع مباشرة في إعادة رسم و إصلاح عمله، لكنّه توفّي في الرابع من تشرين الثاني عام 1856، قبل أن ينجز الكثير منها. و قد أتمّ جوزيف-نيكولاس روبير-فليري إعادة ترميمها
///////////////////////////////////////////
Hippolyte Delaroche (17 July 1797 – 4 November 1856), commonly known as Paul Delaroche, was a French painter born in Paris. Delaroche was born into a wealthy family and was trained by Antoine-Jean, Baron Gros, who then painted life-size histories and had many students.
The Hémicycle:
In 1837 Delaroche received the commission for the great picture, 27 metres (88.5 ft) long, in the hemicycle of the award theatre of the École des Beaux Arts. The commission came from the Ecole's architect, Felix Duban. The painting represents seventy-five great artists of all ages, in conversation, assembled in groups on either hand of a central elevation of white marble steps, on the topmost of which are three thrones filled by the creators of the Parthenon: architect Phidias, sculptor Ictinus, and painter Apelles, symbolizing the unity of these arts.
To supply the female element in this vast composition he introduced the genii or muses, who symbolize or reign over the arts, leaning against the balustrade of the steps, depicted as idealized female figures. The painting is done directly on the wall, in oil paints. Delaroche finished the work in 1841, but it was considerably damaged by a fire in 1855. He immediately set about trying to re-paint and restore the work, but died on 4 November 1856, before he had accomplished much of this. The restoration was finished by Joseph-Nicolas Robert-Fleury.