النتائج 1 إلى 8 من 8
الموضوع:

سلسلة حلقات لتعلم اللغة الانجليزية

الزوار من محركات البحث: 7 المشاهدات : 621 الردود: 7
جميع روابطنا، مشاركاتنا، صورنا متاحة للزوار دون الحاجة إلى التسجيل ، الابلاغ عن انتهاك - Report a violation
  1. #1
    من أهل الدار
    تاريخ التسجيل: December-2014
    الدولة: اب اليمن
    الجنس: ذكر
    المشاركات: 1,158 المواضيع: 63
    صوتيات: 0 سوالف عراقية: 1
    التقييم: 510
    مزاجي: رايق جدا سعيد جدا
    المهنة: طالب جامعي
    آخر نشاط: 13/September/2015
    مقالات المدونة: 5

    سلسلة حلقات لتعلم اللغة الانجليزية




    Parts of speech
    أقسام الكلام
    تعريف
    مثال
    اسم Noun
    اسم شخص / حيوان / جماد / نبات ....
    Ahmed, book
    ضمير Pronoun
    هو ما يدل على اسم أو يحل محله
    I, he, she, it, etc. ……..
    فعل Verb
    هو ما يدل على حدوث شيء في وقت ما
    Play, played, will play
    صفة Adjective
    هو عبارة عن كلمة تصف الاسم وتكون قبله
    رجل غني rich man
    حال Adverb
    هو عبارة عن كلمة تصف الفعل أو الصفة
    Ahmed writes quickly.
    Preposition
    حرف الجر
    هو كلمة تأتي مع الاسم أو الضمير لتبين علاقته بكلمة أخرى( to - by - for in- with - from- of- about ...) )

    Ahmed goes to school .
    They traveled by plane.

    Conjunction
    حرف العطف
    هو كلمة تصل ما بين كلمة و كلمة أو جملة وجملة ( ( or / and .
    Ali and Ahmad are my friends .
    Interjection حرف تعجب
    هو عبارة عن أصوات أو صيحات تعبر عن التعجب ( Alas – Wow )
    يا للأسف ! لقد ماتت. Alas ! She died .

    أداة Article
    Definite( the ) indefinite ( a, an)
    تستخدم a قبل الاسم النكرة الذي يبدأ بحرف ساكن.
    This is a book.
    تستخدم an قبل الاسم النكرة الذي يبدأ بحرف متحرك.
    This is an apple.
    تستخدم the للتعريف.
    The earth goes round the sun .


    The sentence in English





    الجملة الامرية

    الجملة الاستفهامية
    الجملة الخبرية


    تتكون من:- نوعان:- نوعان:-
    1- فاعل subject 1- إستفهام بأداة إستفهام (How Wh../ ) 1- أمر مثبت
    2 - فعل verb 2- إستفهام بفعل مساعد ( بهل ) 2- أمر منفى
    3 - مفعول object

    1
    4- تكملة ( ظرف زمان أو مكان )

    تكملة الجملة
    فاعل
    فعل
    مفعول
    أولا:- الجملة الخبرية The statement




    1) الفاعل



    ضمائر الفاعل


    غائب
    مخاطب
    متكلم

    لغير العاقل , Itهي She , هو He
    أنت / أنتي You
    أنا I
    مفرد
    هم They
    أنتم / أنتن You
    نحن We
    جمع


    2) الفعل
    و يأتى ضمير الفاعل فى بداية الجملة ( محل الفاعل ) أى قبل الفعل

    فعل مساعد أو ناقص
    فعل رئيسي




    الفعل الاساسى:- و هو الفعل الذى يعبر عن حدث الفعل المساعد :- وهو يسبق الفعل الاساسى
    ماضي
    مضارع
    was / were
    am /is / are
    did
    do / does
    had
    have / has

    would
    will
    should
    shall
    could
    can
    might
    may
    had to
    must
    had to

    have to / has to

    ought to


    أمثلة
    شكل الفعل
    playing / eating
    ing + الفعل
    play / eat
    المصد ر
    played / eaten
    التصريف الثالث






    play / eat / watch / go
    المصد ر






    3) المفعول




    ضمائر المفعول
    مثل الفاعل - إما أن يكون اسم أو ضمير
    They
    We
    You
    It
    She
    He
    I
    ضمير فاعل
    them
    us
    you
    it
    her
    him
    me
    ضمير مفعول





    2
    و يأتى ضمير المفعول بعد الفعل أو بعد حرف الجر .

    4) تكملة الجملة



    تكملة الجملة تكون ظرف أو صفة أو ضمير منعكس :
    الظرف كلمة تصف الفعل أو الجملة وهو أنواع :
    1. ظروف التكرار :- ( a day – a week … ) once every / each ( day / week …) /
    2. ظروف الزمان :- now / next / tomorrow / yesterday / last …
    3. ظروف المكان :- ( جميع حروف جر+ المكانin the club ) here / there –
    4. ظروف الحال أوالطريقة :- ( عبارة عن صفة + ly ) مثل cleanly / badly

    Kinds of Adverbs
    Adverbs of Frequency
    She takes the boat to the mainland every day.
    She often goes by herself.

    Adverbs of Time It's starting to get dark now.
    She finished her tea first.
    She left early.

    Adverbs of Place
    She has lived on the island all her life.
    She still lives there now.

    Adverbs of Manner
    She moved slowly and spoke quietly.

    Adverbs of Purpose
    She drives her boat slowly to avoid hitting the rocks.
    She shops in several stores to get the best goods .
    انتضروا الحلقة الثانية بنفس الرابط للهذه المشاركة

  2. #2
    من أهل الدار
    تاريخ التسجيل: August-2014
    الدولة: بغداد
    الجنس: ذكر
    المشاركات: 1,164 المواضيع: 70
    التقييم: 638
    مزاجي: خيالي
    الاتصال: إرسال رسالة عبر Yahoo إلى رافد .
    مقالات المدونة: 2
    شكد حاولت اتعلم ومكدرت
    شكرا للموضوع

  3. #3
    من أهل الدار

    الحلقة الثانية للتعلم اللغة الانجليزية

    صفات شاذة
    Adjectives



    Superlative
    Comparative
    Positive
    الأسوأ The worst
    أسوأ من Worse than
    سئ / مريض Bad / ill
    الأفضل The best
    أفضل من Better than
    جيد / بخير Good / well
    الأكثرThe most
    أكثر من More than
    كثير للكمية / Much كثيرللعدد Many
    الأقلThe least
    أقل من Less than
    قليل للكمية Little
    الأبعد ( للمسافة ) The farthest الأبعد ( للوقت ) The furthest
    أبعد من )للمسافة ) farther than
    أبعد من ( للوقت ) further than

    بعيد Far


    ملاحظات

    1نستخدم الصفة العادية ( old / exciting ) بين :
    -( as….. as ) للتعبير عن التساوي في الصفات وعند النفي نستخدم ( not as / so ….. as )
    : Ali is as tall as Ahmed . / Ali isnt so short as Omar . Ex
    - بين ( so …. that / such …. that / too ….. to ( ولكن قبل ( enough to (
    The tea is too hot to drink . / The tea isn’t hot enough to drink . : Ex
    2) يمكن أن نستخدم (much / little ) قبل صفة المقارنة بين أثنين ( much taller / much more exciting )
    4
    Ex : My friend is much older than me .
    4
    4) عند التعبير عن المقارنة المتوازية نستخدم صفة المقارنة بين أثنين وقبلها The ( The …. er / more ) .
    Ex : The more you study , the more marks you will get .
    The more you do sports , the happier you will be .
    5) يمكن أن نستخدم زمن المضارع التام مع صفة المقارنة بين أكثر من أثنين .
    Ex : It is the highest mountain I have ever seen .
    It is the best meal I have ever eaten .
    6) عند أستخدام الظروف المنتهية ب ( ly ) في المقارنة فأننا نعتبرها مثل الصفات الطويلة ( أي نستخدم معها more / most )
    Ex : Ali runs more quickly than Ahmed .
    لاحظ أن قبل الظرف نستخدم فعل أساسي ( runs ) أما قبل الصفة نستخدم فعل يكون ( is / are ) أو فعل من أفعال الحواس
    ( seem ) .Ex : Ali is quicker than Ahmed .
    Ali seems quicker than Ahmed .
    Adverbs




    نكون الظرف بأضافة ( ly ) للصفة .
    ظروف شاذة


    الظرف
    الصفة

    الظرف
    الصفة
    بطريقة جيدة well
    جيدgood
    بسرعة quickly
    سريعquick
    مبكراearly
    مبكر early
    بحرصcarefully
    حريص careful
    متأخرا late
    متأخر late
    ببساطة simply
    بسيطsimple
    بجد hard
    صعب hard
    بسعادةhappily
    سعيد happy
    بسرعة fast
    سريع fast
    بشكل هائل dramatically
    هائل dramatic


    الفرق بين الصفة والظرف
    الصفة Adjective
    الظرف Adverb
    الصفة تصف الأسم وتأتي قبله
    Ex : He is a rich man .
    الصفة تأتي أيضا بعد :
    (1 فعل يكون ( / am / is / are / was / were ( be
    Ex : My friend was happy yesterday .
    2) أفعال الحواس
    ( seem / look / appear / smell / taste / sound / feel )
    Ex : The food tastes delicious .
    (3 فعل يصبح (become / get (
    Ex : My friend got ill yesterday.
    (4 فعل يعمل ( make (
    Ex : The film made me happy .
    5) فعل يجد ( find (
    Ex : I found the film interesting .
    الظرف يصف :
    (1 الفعل الأساسي He can run very quickly . 2) الصفة He is really happy today .
    3) الجملة الكاملة Really , it is a nice city . لا نستخدم الظرف بعد
    ( فعل يكون Be أو أفعال الحواس ... Look .. أو فعل يصبح become / get ).

    الظرف يأتي بعد الفعل الأساسي ( run ) أو قبل الصفة ( happy ) أو بداية الجملة ( Really )






    5



    (1) السؤال بهل ( بفعل مساعد أو ناقص )
    "Yes / No" questions
    (1) إستفهام بهل ( بفعل مساعد أو ناقص )
    فعل مساعد أو ناقص
    فاعل
    فعل رئيسي
    تكملة الجملة
    (2 ) السؤال بأداة إستفهام
    " Wh- / How " questions

    ثانيا :- الجملة الاستفهامية Questions








    في حالة وجود فعل مساعد اوناقص : ( نسبق الفعل المساعد أو الناقص علي الفاعل ثم نترك الفعل الرئيسي كما هو) .
    الأجابة
    الجملة الأستفهامية
    الجملة الخبرية
    Yes, they are . /
    No , they arent .
    Are they playing ?
    They are playing .-
    Yes, he is . / No , he isnt .
    Is he reading a book
    He is reading a book.-
    Yes , I am . / No, I am not .
    Are you eating fish
    I am eating fish . -
    Yes, I was . / No, I wasn’t .
    Were you sleeping
    I was sleeping .-
    Yes ,we were .
    / No,we weren’t .
    Were you studying
    We were studying .-

    Yes , I have .
    / No, I haven’t .
    Have you got a car ?
    I have got a car .-
    Yes, he has .
    / No, he hasn’t .
    Has he got a car ?
    has got a car . He-
    Yes , we had .
    / No, we hadn’t .
    Had you got a car ?
    We had got a car .-


    Yes , I will . / No , I won’t .


    Will you play football ?

    - I will play football .


    Yes , I can . / No , I can’t .

    Can you ride a bike ?


    I can ride a bike .-


    Yes , you should .
    / No , you shouldn’t .


    Should I play sports ?

    You should play sports .-




    في حالة عدم وجود فعل مساعد ( نستخدم do , does , did ) .
    - اذا كان الفعل في المصدر ( play ) نستخدم ( do )
    - اذا كان الفعل منتهي ب s ( plays ) نستخدم ( does )
    - اذا كان الفعل في الماضي ( played ) نستخدم ( did )
    Yes, I do. / No, I don’t .

    Do you play football ?
    I play football . -
    Yes , he does .
    / No , he doesn’t .
    Does he play football ?
    - He plays football .
    Yes, he did . / No, he didn’t.

    6
    Did he play football ?
    He played football . -
    Yes, I did. / No,I didn’t .
    Did you go to school ?
    I went to school.-

    اذا أستخدمنا الأفعال المساعدة كأفعال رئيسية فأننا نستخدم ( do , does , did )
    Yes , he does .
    / No , he doesn’t .
    Does he have a car ?
    He has a car . -
    Yes, I did. / No,I didn’t .
    Did you have a car ?
    I had a car .-
    Yes, I did. / No,I didn’t .
    Did you do your homework?
    I did my homework . -


    أداة استفهام
    فعل مساعد
    فاعل
    فعل رئيسي
    تكملة الجملة
    (2) إستفهام بأداة أستفهام ( Wh../ How )



    أمثلة Examples
    تسأل عن
    معناها
    أداة الاستفهام
    Who are you ? – Im Ahmed .
    الفاعل او المفعول العاقل
    من
    Who
    When will you come ? – Tomorrow .
    الوقت او الزمن ( tomorrow… )
    متى
    When
    Where do you go ? – To the club .
    المكان ( to school / at home... )
    أين
    Where
    Which car do you like ? – The red car .
    الاختيار أو التفضيل (.. the red car )
    آى
    Which
    What did you buy ? – A car .
    غيرالعاقل ( car / dog .. )
    ما- ماذا
    What
    Why didn’t you come ? – Because I was ill.
    السبب (because – to – for )
    لماذا
    Why
    Whose book is this ?- Its Alis book .
    الملكية ( Alis / his … )
    لمن
    Whose
    How do you go to work ? – By car .
    الحال أو وسيلة المواصلات ( by car )
    كيف
    How
    How old are you ? 10 years old .
    العمر او السن ( 10 years old )
    كم عمر
    How old
    How many pens do you have ? -1 pen.
    العدد ( two / three …. )
    كم عدد
    How many
    How much is this dress ? – 40 $
    الثمن او السعر( 2 Dollars )
    كم ثمن
    How much
    How far is your school ? –2 km far .
    البعد او المسافة ( 5 km far )
    ما بعد
    How far
    How long is this bridge ? 13 m long . How long will you stay ? - For 2 days
    طول الأشياء( 3 m long ) أو المدة الزمنية (for a day / since 1990 )
    كم طول

    How long
    How tall is your father ? – 150 cm .
    طول الأشخاص ( 150 cm )

    كم طول
    (للأشخاص)
    How tall




    ملحوظة : اذا أستخدمنا أداة الأستفهام في منتصف الجملة فلا نضع بعدها فعل مساعد أو ناقص مباشرة .
    Ex : Can you tell me where the bank is , please

  4. #4
    من أهل الدار

    الحلقة الثانية للتعلم اللغة الانجليزية

    صفات شاذة
    Adjectives



    Superlative
    Comparative
    Positive
    الأسوأ The worst
    أسوأ من Worse than
    سئ / مريض Bad / ill
    الأفضل The best
    أفضل من Better than
    جيد / بخير Good / well
    الأكثرThe most
    أكثر من More than
    كثير للكمية / Much كثيرللعدد Many
    الأقلThe least
    أقل من Less than
    قليل للكمية Little
    الأبعد ( للمسافة ) The farthest الأبعد ( للوقت ) The furthest
    أبعد من )للمسافة ) farther than
    أبعد من ( للوقت ) further than

    بعيد Far


    ملاحظات

    1نستخدم الصفة العادية ( old / exciting ) بين :
    -( as….. as ) للتعبير عن التساوي في الصفات وعند النفي نستخدم ( not as / so ….. as )
    : Ali is as tall as Ahmed . / Ali isnt so short as Omar . Ex
    - بين ( so …. that / such …. that / too ….. to ( ولكن قبل ( enough to (
    The tea is too hot to drink . / The tea isn’t hot enough to drink . : Ex
    2) يمكن أن نستخدم (much / little ) قبل صفة المقارنة بين أثنين ( much taller / much more exciting )
    4
    Ex : My friend is much older than me .
    4
    4) عند التعبير عن المقارنة المتوازية نستخدم صفة المقارنة بين أثنين وقبلها The ( The …. er / more ) .
    Ex : The more you study , the more marks you will get .
    The more you do sports , the happier you will be .
    5) يمكن أن نستخدم زمن المضارع التام مع صفة المقارنة بين أكثر من أثنين .
    Ex : It is the highest mountain I have ever seen .
    It is the best meal I have ever eaten .
    6) عند أستخدام الظروف المنتهية ب ( ly ) في المقارنة فأننا نعتبرها مثل الصفات الطويلة ( أي نستخدم معها more / most )
    Ex : Ali runs more quickly than Ahmed .
    لاحظ أن قبل الظرف نستخدم فعل أساسي ( runs ) أما قبل الصفة نستخدم فعل يكون ( is / are ) أو فعل من أفعال الحواس
    ( seem ) .Ex : Ali is quicker than Ahmed .
    Ali seems quicker than Ahmed .
    Adverbs




    نكون الظرف بأضافة ( ly ) للصفة .
    ظروف شاذة


    الظرف
    الصفة

    الظرف
    الصفة
    بطريقة جيدة well
    جيدgood
    بسرعة quickly
    سريعquick
    مبكراearly
    مبكر early
    بحرصcarefully
    حريص careful
    متأخرا late
    متأخر late
    ببساطة simply
    بسيطsimple
    بجد hard
    صعب hard
    بسعادةhappily
    سعيد happy
    بسرعة fast
    سريع fast
    بشكل هائل dramatically
    هائل dramatic


    الفرق بين الصفة والظرف
    الصفة Adjective
    الظرف Adverb
    الصفة تصف الأسم وتأتي قبله
    Ex : He is a rich man .
    الصفة تأتي أيضا بعد :
    (1 فعل يكون ( / am / is / are / was / were ( be
    Ex : My friend was happy yesterday .
    2) أفعال الحواس
    ( seem / look / appear / smell / taste / sound / feel )
    Ex : The food tastes delicious .
    (3 فعل يصبح (become / get (
    Ex : My friend got ill yesterday.
    (4 فعل يعمل ( make (
    Ex : The film made me happy .
    5) فعل يجد ( find (
    Ex : I found the film interesting .
    الظرف يصف :
    (1 الفعل الأساسي He can run very quickly . 2) الصفة He is really happy today .
    3) الجملة الكاملة Really , it is a nice city . لا نستخدم الظرف بعد
    ( فعل يكون Be أو أفعال الحواس ... Look .. أو فعل يصبح become / get ).

    الظرف يأتي بعد الفعل الأساسي ( run ) أو قبل الصفة ( happy ) أو بداية الجملة ( Really )






    5



    (1) السؤال بهل ( بفعل مساعد أو ناقص )
    "Yes / No" questions
    (1) إستفهام بهل ( بفعل مساعد أو ناقص )
    فعل مساعد أو ناقص
    فاعل
    فعل رئيسي
    تكملة الجملة
    (2 ) السؤال بأداة إستفهام
    " Wh- / How " questions

    ثانيا :- الجملة الاستفهامية Questions








    في حالة وجود فعل مساعد اوناقص : ( نسبق الفعل المساعد أو الناقص علي الفاعل ثم نترك الفعل الرئيسي كما هو) .
    الأجابة
    الجملة الأستفهامية
    الجملة الخبرية
    Yes, they are . /
    No , they arent .
    Are they playing ?
    They are playing .-
    Yes, he is . / No , he isnt .
    Is he reading a book
    He is reading a book.-
    Yes , I am . / No, I am not .
    Are you eating fish
    I am eating fish . -
    Yes, I was . / No, I wasn’t .
    Were you sleeping
    I was sleeping .-
    Yes ,we were .
    / No,we weren’t .
    Were you studying
    We were studying .-

    Yes , I have .
    / No, I haven’t .
    Have you got a car ?
    I have got a car .-
    Yes, he has .
    / No, he hasn’t .
    Has he got a car ?
    has got a car . He-
    Yes , we had .
    / No, we hadn’t .
    Had you got a car ?
    We had got a car .-


    Yes , I will . / No , I won’t .


    Will you play football ?

    - I will play football .


    Yes , I can . / No , I can’t .

    Can you ride a bike ?


    I can ride a bike .-


    Yes , you should .
    / No , you shouldn’t .


    Should I play sports ?

    You should play sports .-




    في حالة عدم وجود فعل مساعد ( نستخدم do , does , did ) .
    - اذا كان الفعل في المصدر ( play ) نستخدم ( do )
    - اذا كان الفعل منتهي ب s ( plays ) نستخدم ( does )
    - اذا كان الفعل في الماضي ( played ) نستخدم ( did )
    Yes, I do. / No, I don’t .

    Do you play football ?
    I play football . -
    Yes , he does .
    / No , he doesn’t .
    Does he play football ?
    - He plays football .
    Yes, he did . / No, he didn’t.

    6
    Did he play football ?
    He played football . -
    Yes, I did. / No,I didn’t .
    Did you go to school ?
    I went to school.-

    اذا أستخدمنا الأفعال المساعدة كأفعال رئيسية فأننا نستخدم ( do , does , did )
    Yes , he does .
    / No , he doesn’t .
    Does he have a car ?
    He has a car . -
    Yes, I did. / No,I didn’t .
    Did you have a car ?
    I had a car .-
    Yes, I did. / No,I didn’t .
    Did you do your homework?
    I did my homework . -


    أداة استفهام
    فعل مساعد
    فاعل
    فعل رئيسي
    تكملة الجملة
    (2) إستفهام بأداة أستفهام ( Wh../ How )



    أمثلة Examples
    تسأل عن
    معناها
    أداة الاستفهام
    Who are you ? – Im Ahmed .
    الفاعل او المفعول العاقل
    من
    Who
    When will you come ? – Tomorrow .
    الوقت او الزمن ( tomorrow… )
    متى
    When
    Where do you go ? – To the club .
    المكان ( to school / at home... )
    أين
    Where
    Which car do you like ? – The red car .
    الاختيار أو التفضيل (.. the red car )
    آى
    Which
    What did you buy ? – A car .
    غيرالعاقل ( car / dog .. )
    ما- ماذا
    What
    Why didn’t you come ? – Because I was ill.
    السبب (because – to – for )
    لماذا
    Why
    Whose book is this ?- Its Alis book .
    الملكية ( Alis / his … )
    لمن
    Whose
    How do you go to work ? – By car .
    الحال أو وسيلة المواصلات ( by car )
    كيف
    How
    How old are you ? 10 years old .
    العمر او السن ( 10 years old )
    كم عمر
    How old
    How many pens do you have ? -1 pen.
    العدد ( two / three …. )
    كم عدد
    How many
    How much is this dress ? – 40 $
    الثمن او السعر( 2 Dollars )
    كم ثمن
    How much
    How far is your school ? –2 km far .
    البعد او المسافة ( 5 km far )
    ما بعد
    How far
    How long is this bridge ? 13 m long . How long will you stay ? - For 2 days
    طول الأشياء( 3 m long ) أو المدة الزمنية (for a day / since 1990 )
    كم طول

    How long
    How tall is your father ? – 150 cm .
    طول الأشخاص ( 150 cm )

    كم طول
    (للأشخاص)
    How tall




    ملحوظة : اذا أستخدمنا أداة الأستفهام في منتصف الجملة فلا نضع بعدها فعل مساعد أو ناقص مباشرة .
    Ex : Can you tell me where the bank is , please

  5. #5
    صديق جديد
    رحيل القوافي
    تاريخ التسجيل: April-2013
    الدولة: العراق/ ميسان
    الجنس: ذكر
    المشاركات: 13 المواضيع: 4
    التقييم: 12
    مزاجي: جيد
    المهنة: مدرس لغة انكليزيه
    أكلتي المفضلة: السمك
    موبايلي: Note3
    آخر نشاط: 16/February/2016
    مقالات المدونة: 1
    God bless you for these efforts

  6. #6
    صديق نشيط
    تاريخ التسجيل: October-2013
    الجنس: أنثى
    المشاركات: 156 المواضيع: 4
    التقييم: 51
    آخر نشاط: 11/September/2016
    يسلموا على الطرح الجيييييد

  7. #7
    من أهل الدار

    Rose الاستفهام















    ◄ في حالة وجود فعل مساعد اوناقص : ( نسبق الفعل المساعد أو الناقص علي الفاعل ثم نترك الفعل الرئيسي كما هو) .
    الأجابة الجملة الأستفهامية الجملة الخبرية
    Yes, they are . /
    No , they aren’t . Are they playing ? They are playing .-
    Yes, he is . / No , he isn’t . Is he reading a book ? He is reading a book.-
    Yes , I am . / No, I am not . Are you eating fish ? I am eating fish . -
    Yes, I was . / No, I wasn’t . Were you sleeping ? I was sleeping .-
    Yes ,we were .
    / No,we weren’t . Were you studying ? We were studying .-


    Yes , I have .
    / No, I haven’t . Have you got a car ? I have got a car .-
    Yes, he has .
    / No, he hasn’t . Has he got a car ? has got a car . He-
    Yes , we had .
    / No, we hadn’t . Had you got a car ? We had got a car .-




    Yes , I will . / No , I won’t .

    Will you play football ?
    - I will play football .




    Yes , I can . / No , I can’t .
    Can you ride a bike ?

    I can ride a bike .-




    Yes , you should .
    / No , you shouldn’t .

    Should I play sports ?
    You should play sports .-








    ◄ في حالة عدم وجود فعل مساعد ( نستخدم do , does , did ) .
    - اذا كان الفعل في المصدر ( play ) نستخدم ( do )
    - اذا كان الفعل منتهي ب s ( plays ) نستخدم ( does )
    - اذا كان الفعل في الماضي ( played ) نستخدم ( did )


    Yes, I do. / No, I don’t .
    Do you play football ? I play football . -
    Yes , he does .
    / No , he doesn’t . Does he play football ? - He plays football .
    Yes, he did . / No, he didn’t. Did he play football ?
    He played football . -
    Yes, I did. / No,I didn’t . Did you go to school ? I went to school.-


    ◄ اذا أستخدمنا الأفعال المساعدة كأفعال رئيسية فأننا نستخدم ( do , does , did )
    Yes , he does .
    / No , he doesn’t . Does he have a car ? He has a car . -
    Yes, I did. / No,I didn’t . Did you have a car ? I had a car .-
    Yes, I did. / No,I didn’t . Did you do your homework? I did my homework . -






    أمثلة Examples تسأل عن معناها أداة الاستفهام
    Who are you ? – I’m Ahmed . الفاعل او المفعول العاقل من Who
    When will you come ? – Tomorrow . الوقت او الزمن ( tomorrow… ) متى When
    Where do you go ? – To the club . المكان ( to school / at home... ) أين Where
    Which car do you like ? – The red car . الاختيار أو التفضيل (.. the red car ) آى Which
    What did you buy ? – A car . غيرالعاقل ( car / dog .. ) ما- ماذا What
    Why didn’t you come ? – Because I was ill. السبب (because – to – for ) لماذا Why
    Whose book is this ?- It’s Ali’s book . الملكية ( Ali’s / his … ) لمن Whose
    How do you go to work ? – By car . الحال أو وسيلة المواصلات ( by car ) كيف How
    How old are you ? 10 years old . العمر او السن ( 10 years old ) كم عمر How old
    How many pens do you have ? -1 pen. العدد ( two / three …. ) كم عدد How many
    How much is this dress ? – 40 $ الثمن او السعر( 2 Dollars ) كم ثمن How much
    How far is your school ? –2 km far . البعد او المسافة ( 5 km far ) ما بعد How far
    How long is this bridge ? 13 m long . How long will you stay ? - For 2 days طول الأشياء( 3 m long ) أو المدة الزمنية (for a day / since 1990 ) كم طول
    How long
    How tall is your father ? – 150 cm . طول الأشخاص ( 150 cm )
    كم طول
    (للأشخاص) How tall






    ملحوظة : اذا أستخدمنا أداة الأستفهام في منتصف الجملة فلا نضع بعدها فعل مساعد أو ناقص مباشرة .
    Ex : Can you tell me where the bank is , please ?





    الأمر المنفي الأمر المثبت
    يتكون من ( مصدر الفعل Don’t + )
    Don't open the door.
    Don't write your name .
    Don't sit down . يتكون من مصدر الفعل ( غالبا نحذف الفاعل )
    Open the door .
    Write your name . Sit down, please .









    ما يأتي قبل التصريف الثالث ما يأتي قبل ( ing ) ما يأتي قبل المصد ر
    am / is / are / was / were
    في صيغة المبني للمجهول am / is / are / was / were
    في صيغة المبني للمعلوم ( do / does / did / don’t /doesn’t / didn’t )
    have / has / had حروف الجر :
    ( … in , on , of , about , for ) الأسم الجمع , You , They, I , We في زمن المضارع البسيط
    mind ( Do you mind / would you mind …..? ) Let’s
    بعد بعض الأفعال الرئيسية :
    go- love – hate – enjoy – spend – avoid …. الأفعال الناقصة
    (will, would , can , could , shall , should , may, might , must , ought to )
    Look forward to have to / has to / had to
    ( am / is / are / was / were / get / got ) used to used to
    لكي to
    بعد ( فعل رئيسى + فاعل )
    Ex: I saw some boys playing . would like to (’d like to )
    اذا كان فاعل الجملة
    Reading is important .
    فعل الأمر يكون في المصدر :
    Read your book .
    had better / would rather








    أفعال يأتي بعدها ( المصدر + to )أو ( ing ) أفعال يأتي بعدها ( ing ) أفعال يأتي بعدها ( المصدر + to )
    like - love - prefer- hate - start - begin -continue enjoy - stop - mind - avoid - suggest - finish
    want - need - hope - plan
    try - decide - forget -
    learn - promise - offer-
    expect - refuse
    (ing + مفعول )
    يقضي spend
    ( المصدر + to + مفعول )
    ask- tell - advise - teach
    expect - persaude - want
    make – let المصدر بدون to + مفعول

  8. #8
    ★ملك★
    رآقَيّة آلَمِشّآعر
    تاريخ التسجيل: November-2010
    الدولة: AlMoSt THeRe
    الجنس: أنثى
    المشاركات: 11,499 المواضيع: 1,281
    صوتيات: 449 سوالف عراقية: 0
    التقييم: 5038
    مزاجي: Don’t Know
    المهنة: Teacher
    أكلتي المفضلة: Anything delicious
    مقالات المدونة: 19
    Many thanks


تم تطوير موقع درر العراق بواسطة Samer

قوانين المنتديات العامة

Google+

متصفح Chrome هو الأفضل لتصفح الانترنت في الجوال