طريقة كتابة رسالة باللغة الانجليزية :
to write a good letter follow this steps
first of all
we have two kinds from letters
1-
Personal letters رسائل خاصه
2-
Official letters رسائل رسميه
Parts of the letter
The address
The date
The greeting
The body
The end
Write day of the month
الاول the first
الثاني the second
الثالث the third
الرابع the fourth
الخامس the fifth
etc
Write the names of the months like this
Muharram
Safer
Rabi I
Rabi II
Jamada I
Jamada II
Rajab
Sha, ban
Ramadan
Shawal
Dhu alq, dah
Dhu al-hijjah
or
Jan
Feb
Mar
Apr
May
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec
If the letter within the country to Aictb name of the country, but only
on behalf of the city
Official letters containing headings consignor and consignee
اذا كانت الرساله داخل البلد لايكتب اسم البلد بل يكتفي باسم المدينه
الرسائل الرسميه تتضمن عنوانين المرسل والمرسل اليه
Phrases useful for writing letter
عبارات مفيده لكتابه الرساله
I am very pleased to write you this letter
انا مسرور لكتابه هذذ الرساله لك
It is pity to hear
لقد تاثرت لسماعي
I hope you are will
اتمنى ان تكوون على مايرام
I am glad to say that
انا سعيد لان بلغتك بأن
I am very sorry to inform you that
انني ابلغك بغايه الاسف بان
I should be very glad if you
ساكون مسرورا لو انك
Thank you very much for
شكرا جزيلا على
Pass my regards to
بلغ تحياتي
With my best wishes
مع اطيب تحياتي
I am looking for words to
انا في انتظار
Yours sincerely
Yours faithfully
المخلص لك
والان نبدي بقواعد كتابة الرسالة:
قواعد كتابة الرسائل الرسمية باللغة الانجليزية
هناك عدد من الشروط التي يجب استخدامها عند كتابة رسالةرسمية. اضافة الى ذلك ، فإنك تحاول
أن تكتب ببساطة وبأكبر قدر من الوضوح ، وعدم جعل الرسالة اطول من اللازم. تذكر عدم استخدام لغة غير رسمية مثل العاميه.
العناوين
1
يجب كتابة العنوان في اعلى الزاويه اليمنى من الرسالة
2
عنوان الشخص اللي بترسله الرساله يجب كتابته على اليسار ، بدءا من نهاية عنوانكم االي كتبتوه علي اليمين .
التاريخ
أناس مختلفين يضعون التأريخ على جانبي الرساله. يمكنك انتكتب في اليمن او اليسار تحت العنوان
الموضوع
تكتب عنوانا للموضوع الذي تود التحدث عنه
التحية
Dear Sir or Madam :،
وإذا كنت لا تعرف اسم الشخص الذي أنت بتكنب له ، لهذا تستخدم هاذي الطريقه . ومن المستحسن دائما محاولة التوصل الى الاسم
، Dear Mr Fulan:
اذا كنتم تعرفون اسم واستخدام عنوان (السيد ، السيدة ، الانسه او السيدة ، الدكتور ، الخ) واللقب
فقط.
الكتابه الى امرأة
اذا لا أعرف اذا كانت تستخدم السيدةmrs او الانسه miss، يمكنك استخدام (ms) ، وهي مناسبه بالنسبة للمتزوجات و غير المتزوجات.
انهاء الرسالة
Yours Faithfully مخلصك
اذا كنت لا اعرف اسم الشخص ، نهاية الرسالة بهذه الطريقة.
Yours Sincerelyالمخلص
اذا كنتم تعرفون اسم هذا الشخص ، نهاية الرسالة بهذه الطريقة.
التوقيع
اكتب أسمك ، تحت التوقيع
.
مضمون الرسالة الرسمية الفقره الاولى
الفقره الاولى يجب ان تكون قصيرة ويبين الغرض من طلب اجراء التحقيق ، طلب تشكو شيئا ، وما فقرة او فقرات في منتصف الرسالة يجب ان تتضمن المعلومات ذات الصلة وراء كتابة هذه الرسالة. معظم الرسائل باللغه الانكليزيه ليست طويلة جدا ، حتى تبقى هذه المعلومات الى الاساسيات والتركيز على تنظيم وبطريقة واضحة ومنطقيه بدلا من التوسع اكثر من اللازم. الفقره الاخيرة في الفقره الاخيرة من كتاب رسمي ان تذكر العمل تتوقعون ان يفعله لكم ،او ان تطلب منه ان يرسل لكم معلومات ، الخ.
Rules for Writing Formal Letters in English
In English there are a number of conventions that should be used when writing a formal or business letter. Furthermore, you try to write as simply and as clearly as possible, and not to make the letter longer than necessary. Remember not to use informal language like contractions.
Addresses:
1) Your Address
The return address should be written in the top right-hand corner of the letter.
2) The Address of the person you are writing to
The inside address should be written on the left, starting below your address.
Date:
Different people put the date on different sides of the page. You can write this on the right or the left on the line after the address you are writing to. Write the month as a word.
Salutation or greeting
1) Dear Sir or Madam,
If you do not know the name of the person you are writing to, use this. It is always advisable to try to find out a name.
2) Dear Mr If you know the name, use the title (Mr, Mrs, Miss or Ms, Dr, etc.) and the surname only. If you are writing to a woman and do not know if she uses Mrs or Miss, you can use Ms, which is for married and single women.
the subject
You write the titile of the subject you are talking about
Ending a letter
1) Yours Faithfully
If you do not know the name of the person, end the letter this way.
2) Yours Sincerely
If you know the name of the person, end the letter this way.
3) Your signature
Sign your name, then print it underneath the signature. If you think the person you are writing to might not know whether you are male of female, put you title in brackets after your name.
Content of a Formal Letter
First paragraph
The first paragraph should be short and state the purpose of the letter- to make an enquiry, complain, request something, etc.
The paragraph or paragraphs in the middle of the letter should contain the relevant information behind the writing of the letter. Most letters in English are not very long, so keep the information to the essentials and concentrate on organising it in a clear and logical manner rather than expanding too much.
Last Paragraph
The last paragraph of a formal letter should state what action you expect the recipient to take- to refund, send you information, etc
نموذج الاول رسالة رسمية
Quote:
Ali
P.O.Box P/C Sultanate of
April 26, 2009
Mr. Fulan Al Fulani
College Manager
P.O. Box Muscat
P/C
Sultanate of Almahrah
Dear Mr. Fulan
Subject: Information about the final examination
As you know there is no time left for the final examination, and till now I didn’t get any information or sign about them, and I need to get ready for them from now
Please let me know about exam’s time table for the academic year 2008-2009 , time and duration of those examinations
Thanking you for your good cooperation
Sincerely