من المشرفين القدامى
تاريخ التسجيل: January-2010
الدولة: Iraq-wasit
الجنس: ذكر
المشاركات: 46,627 المواضيع: 6,224
صوتيات:
299
سوالف عراقية:
3
مزاجي: بشوش يعني مبتسم
المهنة: موظف
أكلتي المفضلة: المشاوي
موبايلي: +galaxy note10
آخر نشاط: منذ يوم مضى
6 حساسات في السيارات اللي بيتحكموا في قوة المحرك وتأثيرهم على أدائه وهي كالتالي
6 حساسات في السيارات اللي بيتحكموا في قوة المحرك وتأثيرهم على أدائه وهي كالتالي

1- حساس الأكسجين (Oxygen Sensor) .
حساس الأكسجين بيقيس نسبة الأكسجين في غازات العادم بعد عملية الاحتراق وبيساعد وحدة التحكم في المحرك (ECU) على ضبط خليط الهواء والوقود .
التأثير: لو نسبة الأكسجين غير مضبوطة المحرك ما بيشتغل بكفائه وهذا بيأثر على القوة واستهلاك الوقود .
2- حساس تدفق الهواء (Mass Air Flow Sensor - MAF) .
حساس تدفق الهواء بيقيس كمية الهواء اللي داخلة للمحرك بيعطي بيانات دقيقة عشان وحدة التحكم تضبط خليط الهواء والوقود .
التأثير: لو الحساس مش شغال بشكل سليم المحرك مش بيستقبل كمية الهواء الصحيحة وهذا بيقلل القوة والأداء .
3- حساس وضع الخانق (Throttle Position Sensor - TPS) .
الحساس هذا بيقيس زاوية صمام الخانق اللي بيتحكم في كمية الهواء اللي داخلة للمحرك بناءً على ضغطك على دواسة البنزين .
التأثير: لو هذا الحساس فيه مشكلة المحرك مابا يستجيب لدواسة البنزين بشكل سليم وهذا بيضعف قوة المحرك .
4- حساس درجة حرارة المحرك (Engine Coolant Temperature Sensor) .
هذا الحساس بيقيس درجة حرارة سائل التبريد وبيساعد في ضبط خليط الوقود حسب حرارة المحرك .
التأثير: لو الحساس مش شغال المحرك ممكن يحرق وقود زيادة أو أقل من اللازم وهذا سيأثر على الأداء والقوة .
5- حساس الطرق (Knock Sensor) .
هذا الحساس بيكشف عن اهتزازات غير طبيعية داخل المحرك بسبب "الطرق" (Knocking) في أثناء الاحتراق .
التأثير: لو الحساس يكتشف طرق سيأمر وحدة التحكم بتعديل خليط الوقود أو توقيت الإشعال لتفادي تلف المحرك وبالتالي يحافظ على قوته .
6- حساس الكامة (Camshaft Position Sensor) .
حساس الكامة بيقيس موقع عمود الكامات اللي بيتحكم في توقيت فتح وغلق الصمامات (الصمامات اللي بتدخل الهواء للمحرك والصمامات اللي بتطلع العادم) .
التأثير: لو الحساس هذا مش شغال بشكل سليم توقيت فتح وغلق الصمامات بيكون غلط وهذا سيأثر على أداء المحرك وكفاءته في إنتاج القوة ويعتبر هذا الحساس ضروري عشان المحرك يشتغل بسلاسة وبأعلى كفائه .
الخلاصة:
كل حساس من هذه الحساسات دور أساسي في تنظيم خليط الوقود والهواء أو توقيت الإشعال وهذا بيساهم في تحسين قوة المحرك وأدائه ولو واحد من هذه الحساسات حصل فيه خلل يكون